Wszyscy działamy w warunkach wysokiej konkurencyjności. Świat przepełniony jest towarami, których nie ma kto kupować i usługami, z których nie ma kto korzystać. Wszyscy klienci uczestniczący w rynku wydają się być zaopatrzeni w odpowiednią ilość dóbr wszelakich. Nie ma po co wytwarzać następnych.
Jednak głód pracy i głód pieniędzy wypracowanych w wyniku tej pracy istnieje nadal i wciąż jest on nie do powstrzymania. Nadal powstają więc nowe firmy oferujące kolejne dobra i usługi. A gdy zabraknie klientów, wytworzy się w sposób sztuczny kolejne potrzeby, aby choć na chwilę wzbudzić popyt.
Co zrobić, jeśli chce się zaistnieć i przetrwać w warunkach tak silnej konkurencji?
Odpowiedź wydaje się jednoznaczna, choć wbrew pozorom nie jest ona tak łatwa do wdrożenia w życie. Tym wskazaniem jest: odpowiednio dopasować model biznesowy.
Znaczy to ni mniej ni więcej jak to, że firma przyjmuje odpowiednią metodę mającą na celu zwiększanie i lepsze wykorzystanie zasobów, aby stworzyć i przedstawić klientowi ofertę lepszą od tej, którą posiada konkurencja.
Nasuwa się więc pytanie, czy jest wstanie odpowiednio dobrany model biznesowy przykładnie zwiększyć przewagę konkurencyjną? Wydaje się pewnym, że tak. Wszak obok takich czynników jak otoczenie oraz zmiany w tym otoczeniu, model biznesowy stanowi główny element wpływający na efektywność gospodarczą.
Rodzaje modeli biznesowych
W literaturze fachowej wyróżnia się kilka typów modeli biznesowych: model kupca, pośrednika lub producenta, model reklamowy, partnerski czy też model wirtualnej wspólnoty. Od wyboru tego właściwego zależy powodzenie firmy na rynku. A wybór ten nie jest rzeczą łatwą i wymaga zaangażowania całych zespołów ludzi potrafiących rozpoznać potrzeby konsumentów oraz korzyści, które mogą sprawić, że wybiorą oni jeden produkt w zastępstwie innego.
Tworzone na potrzeby ustalenia najbardziej odpowiedniego i efektywnego modelu biznesowego zespoły eksperckie zajmują się kolejno odpowiedzią na wiele kluczowych pytań, na przykład do kogo ma trafić produkt (usługa), jakie potrzeby ma zaspokajać, jakie korzyści powinien przynosić. W centrum zainteresowania ekspertów znajdzie się też sposób wytwarzania dóbr, ich dostarczania do klienta oraz elementów, które mają być brane pod uwagę przy określaniu ceny.
Obecnie modele biznesowe buduje się i przedstawia do zastosowania dla biznesów działających we wszystkich branżach, ale praca nad modelowaniem biznesu wzięła swoje początki w IT. To właśnie ta branża, ze względu na szczególnie wysoką konkurencję, jak papierek lakmusowy pokazuje, które obszary gospodarowania musza podlegać zmianie i optymalizacji w warunkach zmieniającego się świata.